Lekcja 2

Obszar 1 lekcja nr 2

Wypełniając zadanie konkursu „Szkoła w ruchu” nauczyciel wychowania fizycznego Ewa Kasprzyk opracowała scenariusz zajęć wychowania fizycznego prezentujący ćwiczenia wzmacniające. Zajęcia takie odbyły się 7 marca 2014 w klasie 1 H.

Opracowanie i przeprowadzenie zajęć jest realizacją zadania w obszarze nr 1 konkursu. Celem przygotowania i przeprowadzenia zajęci oraz opublikowania informacji o nich jest przekazanie udokumentowanych przykładów dobrych praktyk szkoły związanych z aktywnością fizyczną społeczności szkolnej, które dowodzą, że lekcje WF mogą być ciekawe i atrakcyjne.

Pani Ewa Kasprzyk jest rekordzistką kraju w biegach na 100 (10.93 - 1986) i 200 m (2-krotnie do 22.13 w 1986) oraz na 200 m w hali (22.69 - 1988). W biegu na 200 m była finalistką mistrzostw świata w Helsinkach w 1983r (8. miejsce - 23.03) i Rzymie w 1987r (7. miejsce - 22.52) oraz mistrzostw Europy w Stuttgarcie w 1986r (5. miejsce - 22.73).

 

Temat: Poznajemy zasób ćwiczeń wzmacniających (obwód stacyjny)

 

 

 

 

Wprowadzenie

Siła mięśniowa to zdolność do pokonywania oporów zewnętrznych lub przeciwstawiania się im kosztem wysiłku mięśniowego.

Pewien poziom siły mięśniowej jest potrzebny do wykonywania licznych codziennych zadań. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że siedząc prawie dwukrotnie silniej obciąża się poszczególne części kręgosłupa, niż np. stojąc. Silne mięśnie brzucha i grzbietu zapobiegają bólom dolnego odcinka kręgosłupa, na które skarży się coraz większy procent społeczeństwa.

Znaczny odsetek ludzi z powodu tej dolegliwości wcześniej rozpoczyna emeryturę lub uzyskuje rentę.

Odpowiedni poziom siły mięśniowej jest gwarantem dobrej kondycji fizycznej a także prawidłowej postawy ciała (ładnej sylwetki).

Metody:

  • zabawowa
  • programowego uczenia się
  • programowego usprawniania się

 

Forma lekcji:

  • stacyjna
  • obwodu ćwiczebnego

 

Cele operacyjne:

  • poznawcze:
    • uczeń potrafi dostosować intensywność wykonywania ćwiczenia do swoich możliwości wydolnościowych
    • wie, jakie cechy motoryczne rozwija dane ćwiczenie
    • posiada duży zasób ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha i grzbietu
    • poznał formę obwodu ćwiczebnego
    • potrafi zaproponować  i wykonać trening obwodowy poznanych grup mięśni jako formę kształtowania wytrzymałości siłowej i zgrabnej sylwetki
  • kształcące:
    • uczeń rozwija swoje cechy motoryczne zwłaszcza siłę mięśniową
    • doskonali koordynację ruchową
  • wychowawcze:
    • -  uczeń wykazuje troskę o prawidłową postawę ciała i podwyższanie poziomu swej sprawności fizycznej

 

Miejsce: sala gimnastyczna

 

 

 

Sprzęt:

  • 8 płotków lekkoatletycznych
  • 7 materacy
  • 2 skrzynie :2 i 4 części
  • 3 ławki gimnastyczne
  • 3 laski gimnastyczne
  • stoper

 

Czas zajęć: 1 godzina lekcyjna

 

PRZEBIEG LEKCJI:

 

  1. Wprowadzenie w temat:

Kształtowanie siły mięśniowej na obwodzie ćwiczebnym. Nauczyciel podkreśla wagę odpowiedniego poziomu tej cechy w jakości życia człowieka. Wyjaśnia, co to jest obwód ćwiczebny. Forma ta służy racjonalnemu i intensywnemu doskonaleniu przede wszystkim takich cech motorycznych jak siła i wytrzymałość.

Nauczyciel rozstawia uczniów na wszystkich stanowiskach, określa liczbę powtórzeń i daje znak na równoczesną zmianę ćwiczących.

 

  1. Zabawa ożywiająca „Berek dobierany”

 

  1. Ćwiczenia kształtujące przeprowadzone w formie biegowej:
    • Wszechstronne ćwiczenia ogólnorozwojowe kończyn górnych, dolnych tułowia (nauczyciel wyznacza uczniów do przeprowadzenia rozgrzewki na daną partię mięśniową)
    • Ćwiczenia koordynacyjne na płotkach (prowadzi nauczyciel)  

 

  1. Nauczyciel objaśnia organizację ćwiczeń i przydziela zadania.

Uczniowie zastają podzieleni na dwie grupy. Każda grupa przygotowuje „swój” obwód ćwiczebny wg przygotowanych wcześniej instrukcji (rozmieszczonych w sali w pobliżu miejsca usytuowania stacji danego obwodu ćwiczebnego - załącznik.)

 

  1. Uczniowie przystępują do wykonywania zadań na obwodach ćwiczebnych:
    • czas trwania ćwiczeń 50”
    • przerwy w ćwiczeniach określone czasem potrzebnym na zmianę stanowisk
    • przerwa między dwoma obwodami 3-4’
    • intensywność ćwiczeń regulowana indywidualnie

 

I obwód

  • naprzemianstronne wieloskoki (z materaca na materac)
  • „pędzel płotkowy” przechodzenie przez płotki górą
  • ćwiczenia na mięśnie brzucha przy drabinkach
  • przy drabinkach naprzemianstronne przeskoki
  • rzuty zza głowy piłką lekarską o podłogę

 

 

 

II obwód

  • przeskoki przez płotki z odbicia jednonóż
  • ćw. na mięśnie brzucha w siadzie równoważnym – trzymając laskę gimnastyczną na wysokości barków przełożyć raz prawą, raz lewą nogę
  • w staniu z hantlami w dłoniach wypady
  • „pędzel płotkowy” przechodzenie dołem
  • ćw. mięśni ramion w leżeniu przodem na ławeczce przeciąganie się wzdłuż ławki

 

 

 

 

 

Rozstawienie stanowisk z zaznaczeniem kierunku przejścia

 

5                                4                                 3                                 2

                                                            

                                                         1

 

 

                                                                1

 

2                                 3                                 4                                 5

W przerwie między dwoma obwodami uczniowie wzmacniają mięśnie grzbietu ćwiczeniami, które sami przygotowali jako zadanie domowe z poprzedniej lekcji.

 

  1. Uspokojenie organizmu: ćw. rozluźniająco - rozciągające mięśni.

 

  1. Czynności organizacyjne związane z zakończeniem lekcji: uporządkowanie sali gimnastycznej.

 

REFLEKSJA – EWAKUACJA

 

Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wyróżnia tych, którzy najbardziej przykładali się do ćwiczeń i którzy potrafili samodzielnie dobrać ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i brzucha

 

  • Na czym polega różnica między obwodem ćwiczebnym a stacyjnym? Która z form bardziej ci odpowiada?
  • Dlaczego mam wzmacniać mięśnie brzucha i grzbietu?
  • Do jakiej formy obwodu można zaliczyć popularne „ścieżki zdrowia”?
  • Określ na jakie partie mięśniowe były poszczególne ćwiczenia na obwodzie?
  • Jakie partie mięśniowe twoim zdaniem masz najsłabsze a jakie najsilniejsze?
  • Czy jesteś zadowolony z poziomu swej sprawności fizycznej?
  • Opracuj zestaw ćwiczeń wzmacniających siłę mięśniową możliwy do wykonaniu w domu (bez konieczności korzystania z siłowni czy z sali gimnastycznej)