„Szkoła dziedzictwa. Wielokulturowość”

KRÓTKI OPIS:

„Wielokulturowość od kuchni”  - poznajemy dania charakterystyczne dla naszej społeczności lokalnej.

Postanowiliśmy poznać nasz region nie tylko oglądając, słuchając, czy czytając o nim, ale również smakując!

 

OPIS OGÓLNY

Projekt p.t.: „Wielokulturowość od kuchni” był realizowany w Zespole Szkół Nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Swarzędzu w dwóch klasach pierwszych: technikum logistycznym i technikum gastronomiczno/hotelarskim (etap edukacji: szkoła ponadgimnazjalna) w okresie II semestru r.szk. 2016/2017, pod kierunkiem mgr Katarzyny Frąckiewicz – nauczyciela wiedzy o społeczeństwie.

Cel jaki został obrany to zapoznanie młodzieży naszej szkoły z tradycyjnymi daniami charakterystycznymi dla naszej społeczności lokalnej tzn. Swarzędza / Poznania / Wielkopolski oraz zapoznanie młodzieży z lokalną historią w aspekcie zamieszkiwanych tu kiedyś i dziś mniejszości.

W naszym najbliższym regionie oprócz kuchni wielkopolskiej możemy spotkać kuchnię romską oraz coraz częściej ukraińską, a w przeszłości była obecna również kuchnia żydowska. Kulinaria związane są mocno z naszą najbliższą historią i tradycją naszej Małej Ojczyzny.

Mieszkając tu chcieliśmy poznać nasze dziedzictwo kulturowe.

Postanowiliśmy poznać nasz region nie tylko oglądając, słuchając, czy czytając o nim, ale również smakując!

Postanowiliśmy wykorzystać fakt posiadania w naszej społeczności szkolnej technikum gastronomicznego, czyli „naszych kucharzy” -  to na nich spadł duży ciężar naszego wspólnego projektu - bo to oni przygotowywali nam dania poszczególnych kuchni do smakowania. …i zawsze było pysznie!!!

 

Działania:

Klasy zostały podzielone na grupy zadaniowe, każda grupa miała zebrać wiadomości o poszczególnych mniejszościach występujących w naszym regionie oraz o historii, tradycjach, zwyczajach, a przede wszystkim o kulinariach – charakterystycznych dla nich i sposobach ich przygotowywania.

Grupy zadaniowe były następujące: Żydzi, Romowie, Ukraińcy, Bambrzy, Niemcy, Wielkopolska.

Zebrany materiał każda grupa zaprezentowała w formie prezentacji reszcie klasy.

Na podstawie zebranych materiałów posiadaliśmy już pewien zasób wiedzy i wtedy nastąpił dalszy ciąg naszych działań.

Aby dowiedzieć się szczegółów na temat danej kuchni, nie tylko z książek czy Internetu, postanowiliśmy spotkać się, aby osobiście przeprowadzić wywiad z przedstawicielkami poszczególnych mniejszości lokalnych.

Mieliśmy przyjemność przeprowadzić wywiad z Panią Esterą Kafką z Gminy Żydowskiej w Poznaniu, która opowiedziała nam o zasadach obowiązujących w kuchni żydowskiej oraz podzieliła się z nami kilkoma przepisami.  Sprawy osobiste jednak nie pozwoliły jej poprowadzić w naszej szkole warsztatów gastronomicznych. Obiecała jednak, że do takowych dojdzie w najbliższym czasie.  Pani Estera oprowadziła nas po Gminie Żydowskiej.  Zobaczyliśmy małą Synagogę oraz koszerną kuchnię mieszczącą się w budynku Gminy.

Kolejny wywiad, jaki przeprowadziliśmy, to spotkanie z Panią Angeliką Melnyk  - właścicielką Restauracji: „Domowa Kuchnia Kresowa”, gdzie serwowana jest kuchnia ukraińska.  Pani Angelika ugościła nas z typową wschodnią gościnnością oraz w cudowny sposób opowiadała o swojej pasji, czyli gotowaniu. Zgodziła się również na przeprowadzenie warsztatów kulinarnych w naszej szkole.

Trzeci wywiad to spotkanie z przedstawicielką mniejszości romskiej Panią Gracjaną Dytłow.  Pani Gracjana opowiedziała nam, jakie produkty wykorzystuje się do przygotowywania typowych romskich posiłków oraz czego się nie je w romskich domach.  Niestety, nie udało się jej nam namówić na poprowadzenie warsztatów kulinarnych. Domyślamy się, że to jej wrodzona skromność na to nie pozwoliła.

Aby przybliżyć historię i zwyczaje Bambrów, udaliśmy się na wycieczkę do

Muzeum Bambrów, które zostało założone i jest prowadzone przez Towarzystwo Bambrów Poznańskich.

 

Kolejny etap naszych działań to warsztaty kulinarne.

 

Warsztaty odbywały się w cztery kolejne poniedziałki (luty / marzec) w czasie zajęć praktycznych naszych kucharzy. Zajęcia te były przeprowadzane pod nadzorem nauczycieli przedmiotów zawodowych - gastronomicznych.

 

Uczniowie na tych zajęciach przygotowali potrawy kuchni lokalnej oraz lokalnych mniejszości.

Podczas zajęć dotyczących kuchni wielkopolskiej  młodzież przygotowała:

  • pyry z gzikiem;

  • zrazy wołowe, nadziewane cebulą i ogórkiem;

  • szagówki;

  • oraz ze słodkości: szneki z glancem

 

Podczas zajęć dotyczących kuchni romskiej młodzież przygotowała:

  • kurczaka po cygańsku;

  • kluski po cygańsku oraz

  • placki po cygańsku

 

Podczas zajęć dotyczących kuchni żydowskiej młodzież przygotowała:

  • kugel ziemniaczany oraz

  • uszy Hamana

 

Podczas zajęć dotyczących kuchni ukraińskiej  młodzież przygotowała:

  • pierogi ukraińskie

  • pielmieni

  • zapiekankę makaronową

  • pierożki drożdżowe z jabłkami

 

Warsztaty kulinarne z kuchni ukraińskiej prowadziła Pani Angelika Melnyk. W ich trakcie odwiedziła nas Telewizja Swarzędz. (Telewizja STK)

Po warsztatach wszyscy byli objedzeni specjałami kuchni ukraińskiej.

Pozostała również w nas duża wiedza o daniach  tej kuchni oraz umiejętności, jakie zaprezentowaliśmy w domu swoim najbliższym.

Po każdych warsztatach odbywała się wspólna konsumpcja przygotowanych dań przez naszych wspaniałych kucharzy.

Kolejny etap naszego projektu to przygotowanie lapbooków.

Każda grupa zadaniowa miała, zebrane dotychczas przez siebie materiały przedstawić w formie graficznej z wykorzystaniem zdjęć - lapbooków.

Kolejny etap naszego projektu to prezentacja swoich prac na forum szkoły.

Całość naszego projektu podsumowaliśmy tak trochę „roboczo” w gronie szkolnym, aby na czas umieścić dany projekt na stronie Bramy Poznania.

Oficjalne podsumowanie naszego projektu odbędzie się w czasie konferencji historyczno-kulturalnej pt."Wielokulturowość Swarzędza i ziemi poznańskiej", która odbędzie się 25 kwietnia 2017 r.  o godzinie 10.00  w Zespole Szkół Nr 1 w Swarzędzu os. M. Mielżyńskiego 5a.

Co było naszym sukcesem? To, że udało się nam zrealizować obrane cele.

Oceny projektu dokonali sami uczniowie.

Oto ich opinie :

Cały projekt był ciekawy, mimo iż na początku każdy z nas myślał, że to kolejna nuda praca, którą odklepiemy byle dostać ocenę. Z każdym dniem poświęconym  nad naszą pracą mogliśmy przypomnieć sobie tradycje naszego regionu: Wielkopolski. Wracały też wspomnienia spędzonych świąt z charakterystycznymi potrawami. Może nie rozpisujmy się nad naszą pracą, ale nad całym projektem.  Uważamy, że jest to naprawdę fajna inicjatywa, dzięki  której każdy z nas mógł poznać inną kulturę „od kuchni” Dzięki takiemu projektowi mogliśmy też spędzić czas w swoim gronie i pokazać swoje dobre strony. Reasumując sądzimy, że był to naprawdę udany projekt.

Grupa wielkopolska w składzie: Kacper Michalski, Jakub Koczorowski, Patryk Fornalkiewicz, Bartosz Kozłowski

 

Naszym zdaniem, projekt w którym uczestniczyłyśmy to bardzo fajna inicjatywa. Miałyśmy okazję bardziej poznać kulturę, która do tej pory nie była nam tak dobrze znana. Mogłyśmy spędzić miło czas na omawianiu zebranych materiałów i tworzeniu lapbooka. Dziękujemy za zorganizowanie projektu.

Grupa żydowska w składzie: Marika Pałka, Wiktoria Straśko, Weronika Michalska, Sandra Andryszak

 

Wszystko to dokonaliśmy dzięki dużemu zaangażowaniu młodzieży i innych nauczycieli, którzy współpracowali ze sobą w czasie projektu.

 

Należy podziękować za współpracę:

Pani Elżbiecie Makowskiej  - historyk – rys historyczny

Pani Katarzynie Rezler, Dorocie Witeckiej i Danielowi Woźnickiemu  - nauczyciele przedmiotów zawodowych - gastronomicznych  - nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesów przyrządzania poszczególnych potraw

Pani Agnieszce Wójcik i Karolinie Wieczorek – nauczyciele przedmiotów zawodowych – hotelarskich  - nakrycia stołów podczas naszych konsumpcji

 

Szczególne podziękowania należą się uczniom!!!  Klasie 1TG/TH – Technikum Gastronomiczne i Hotelarskie  oraz 1TL  - Technikum Logistyczne.

Dziękuję Wam wszystkim!!!

Katarzyna Frąckiewicz – nauczyciel historii i wos –  główny „organizator zamieszania”